Stemmestyring virker med det samme og er uhyre effektivt. Om det er far, der har headset på, eller om det er børnene, eller måske bedstefar, så kører det normalt første gang. Se og hør eksemplet på Fra mobiletelfonerne har mange dårlige erfaringer med stemmestyring. Her skal man selv indtale sine kommandoer og lære systemet "mit sprog". Gamesontrack GT-Command er anderledes. Vi bruger allerede indtalte biblioteker af 1000-4000 mennesker fra hele landet. Gennem vores intelligente kommando syntax og en helt ny end point detektor har vi optimeret genkendelsen, så enhver med tydelig tale kan tage et headset på hovedet og få systemet til at lystre "Odin Frem tre nul", eller "Thor Kørelys ". Vi har prøvet det i praksis mange steder, og selv helt nye brugere fra 10 år får hul igennem næsten øjeblikkelig.
I juletiden har man åbenbart leget en del med stemmestyring og nye navne er indsat mange steder (Odin og Thor er jo også kedelige, men Cecilie og Magnus er sjovere synes børnene måske). Der er og vil være problemer med at få børn omkring 5-6 år til at bruge det. De taler for utydeligt og den fonetiske opløsning er ikke helt så god som det menneskelige øre. Til gengæld har kvinderne åbenbart fået en plads bag mikrofonen på - gæt hvis togbane!. Skriv til os om flere oplevelser med stemmestyringen, da vi gerne hele tiden vil optimere både brugen og driften af de mange tog og enheder på anlæggene. Og har du nye navne hører vi gerne om dem - måske skal vi lægge nogle ind for dig.
Automatisk læring
Lad dog systemet selv fortælle hvad det ved. Lad være med at tro, at du skal kode alting ind og at du er tungnem fordi du ikke kan huske hvilken adresse dit tog har, eller hvilke sporskifter du har kodet ind. Lad dog sysstemet selv fortælle dig det. Brug automatisk læring. Automatisk læring er en feature i Gamesontrack. Med den kan du bare læne dig tilbage. Du vælger "Monitor" i "Spil" menuen, og slår "Log Aktiviteter" og "Automatisk læring" til. Du kører et par runder med CS/ECoS/Intellibox/Twincenter, og straks får du loks. bloks, sporskifter, signaler etc. op i et nyt vindue. Vælg så blot "Tilføj Valgte komponenter" og du har alle passerede blokke, alle loks, alle sporskifter inde i Gamesontrack. Nu skal de blot have nogle navne (for du kender adresserne, de røde felter) og du er klar til at køre med stemmestyring og automation. Fordi 3 ud af 4 problemer, som er indrapporteret til os, handler om, at du ikke kan huske hvad der faktisk står i CS eller ECoS og fordi brugerfladen til det er hvad man kan kalde "mindre heldig", så er det svært at få et overblik og huske. Så lad systemet gøre det for dig. Vi ved godt det er svært. Derfor har vi lavet automatisk læring. Det handler jo om at køre og om at lege. Det skal helst ikke være svært.
Tale- og knapstyring af tog
Indrømmet, intet er så godt som en rød panik knap. Ingen tale kan formuleres hurtigere end hvad det tager at trykke en stop-knap i bund. Den nye Märklin controller har fået en stor, rød stopknap. GT-command har en stop knap, som dog virker intelligent ved at den ikke fjerner strømmen men kun bringer alle tog til standsning. Vi mener bestemt heller ikke, at stemmestyring skal afløse knapstyring. Den har man stadigvæk, enten som knapper, mus eller tastatur. Men stemmestyring er overlegen når det bliver lidt kompliceret.
Det kræver lidt øvelse og lidt husken at kunne stemmestyre sine tog. Tale er forbundet med intelligens og hjerneaktivitet og muskelbevægelser og har en omsætningstid før en given kommando bliver udtrykt, ofte omkring 1 sekund. Det er længere tid end det tager hvis hånden blot skal trykke på en knap. Men lige så snart vi skal bruge intelligens for at skifte registre, flytte tog til andre knapper, eller finde andre skærmbilleder frem, så bruger vi langt mere end 1 sekund, sammenlignet med at vi blot talte kommandoen. Intellibox, CS'er, eller ECoS kræver vores øjne og vores intelligens og muskler på styreboksen for at det kan ske. I stemmestyring er det vores husker og hjerne som kan opøves og dermed bliver denne form boksen overlegen når kompleksiteten stiger, eller der kommer pres på. Og vi kan stadig have øjnene på anlægget.
Fremad vil vi udvide stemmestyring så man kan tale fremad, f.eks ved man måske godt at L1101 i løbet af kort tid kommer til perron og skal standse. Den kommando lægger man ind forud, dvs indtaler en betinget kommando på besættelse af perronblokken. Endvidere kan vi udbygge med dialog, så tog eller anlæg kan spørge om "hvad nu?", og selv være orienteret om mulighederne, som man så kan svare ja/nej til. Eller vi ender med at fortælle historier om/på anlægget som så samtidig udføres. En fuldt interaktiv historie om tid og sted, fantasi eller epoker, mens stemmen styrer.
Modeltog er in
Modeltog kan meget mere, end du tror. Du kan spille med dem – enkle såvel som komplicerede spil – du kan udbygge dem, de kan fortælle historie, du kan udvide din togbane og integrere den med nettet, du kan være borgmester i din egen region og deltage i konkurrencer med din transport, eller du kan bygge den ud til din helt egen mission og vise verden den. GamesOnTrack hjælper dig med at få nye oplevelser med dine modeltog. Vores software er uafhængig af, hvilket mærke du kører med. Det eneste, du behøver, er en digital styrebox/controller med et PC-interface. Vi udvikler den software, som sætter dig i stand til at få flere oplevelser og udfordringer og bringer dig i kontakt med en hel verden af spændende tog og mennesker. Det kan tage lidt tid før, vi når rundt om alle interfaces, men vi er godt på vej! Det skal først og fremmest være nemt, det skal være sjovt, og så er det faktisk også spændende. GamesOntrack er for børn, unge og voksne, hver med sine udfordringer og oplevelser. Er det vigtigt for dig at forstå historien bag en DSB-postvogn Litra DD fra 1960, som vejer 40 tons? Eller vil du hellere forsøge at blive stormester i intensiv transport på kortbane med dine egne tog? Modeltog er in, og før du ved af det, er du hooked! Vi kan forene den gode historie med det hurtige game for børn, unge og voksne.
For enhver modeltogsentusiast er lednings- og kabelføring under anlægget en stor udfordring. Utallige er de ledningsbundter, som fra tid til anden skrottes, når anlægget bygges om. Og utallige er de fejlsøgninger hvor et problem skal findes blandt et virvar af ledninger, hvor man i længden ikke kunne holde farve, bundt, mærkning ajour. Men værst er vel, at rigtig mange entusiaster og rigtig mange unge synes, at det er for besværligt, og derfor kaster sig over alternativerne.
Stemmestyring virker med det samme og er uhyre effektivt. Om det er far, der har headset på, eller om det er børnene, eller måske bedstefar, så kører det normalt første gang.
Fra mobiltelefonerne har man dårlige erfaringer med stemmestyring. Der skal man selv indtale sine kommandoer og lære systemet "mit sprog". Gamesontrack GT-Command er anderledes. Vi bruger biblioteker, som allerede er indtalt af 1000-4000 mennesker fra hele landet. Gennem vores intelligente kommandosyntaks og en helt ny endpoint-detektor har vi optimeret genkendelsen, så enhver med tydelig tale kan tage et headset på hovedet og få systemet til at lystre.
For enhver modeltogsentusiast er lednings- og kabelføring under anlægget en stor udfordring. Utallige er de ledningsbundter, som fra tid til anden skrottes, når anlægget bygges om. Og utallige er de fejlsøgninger hvor et problem skal findes blandt et virvar af ledninger, hvor man i længden ikke kunne holde farve, bundt, mærkning ajour. Men værst er vel, at rigtig mange entusiaster og rigtig mange unge synes, at det er for besværligt, og derfor kaster sig over alternativerne.